معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا
سمت فعلی: کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش

مـعلـمـان خـوب، خـود نیز شـاگـردانـی متعهدند. در جامعه دانایی محور، سازمان آموزش‌وپرورش در کنار انتقال محتوا به دانش آموزان، خود نیز می‌آموزد و کارگزاران امر آموزش را نیز توسعه می‌بخشد. توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمی، تنها راه درمان سیستم آموزشی کشور است. معلمان خلّاق همیشه در کنار آموزش، به پژوهش و یادگیری محتوای جدید می‌پردازند تا تدریس خود را اثربخش سازند. امید است در این وبلاگ، با هدف بهبود فرآیند آموزش و یادگیری، در جهت توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمان قدمی برداشته شود.
مدیریت تارنما: امین جوانمرد-تالش
رایانامه: Aminj313@yahoo.com

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تاییدیه درگاه پرداخت

فروشگاه امین فایل

کیوآرکد وبلاگ


با اسکن این کیوآرکد، می توانید به راحتی به محتوای وبلاگ از طریق تلفن همراه و تبلت دسترسی یابید.
مقام معظم رهبری

شما معلمان و مربیان و نسل جوان هستید که فردا را می‌سازید و استکبار جهانی را مأیوس می‌کنید و نقطهٔ امید روشن را ... در دل مستضعفان عالم زنده نگه می‌دارید.
نشان سال 1397
سرزمین تالش











اسناد مهم سیستم تعلیم و تربیت ایران




آخرین نظرات

۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

به گزارش ایسنا، «ترسا کوریا» از دانشگاه دیگو پورتالس شیلی در مطالعات خود، مصاحبه‌های عمقی را با 14 مجموعه والد/فرزند و همچنین نظرسنجی را در بین 242 مجموعه والد/فرزند انجام داده است.
وی دریافت فرزندان جوان در آموزش تمامی فناوری‌های مطالعه‌شده (رایانه، اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی) به والدینشان، در بیش از 40 درصد اوقات تاثیرگذار بوده‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد والدین ضرورتا متوجه این اثر نیستند.
این فرایند اثرگذاری پایین-بالا، بیشتر در مورد مادران و در خانواده‌هایی صادق بود که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در وضعیت پایین بودند. چنین عملی درست مانند حالت خانواده‌های مهاجر با درآمد پایین است که در آن‌، فرزندان به عنوان ارتباطات زبانی و فرهنگی بین خانواده و محیط جدید عمل می‌کنند.
رسانه‌های دیجیتالی نیز نمایانگر محیط جدیدی برای خانواده‌های با وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین‌تر هستند و فرزندان خانواده‌های فقیرتر، در مورد فناوری‌ها از دوستان و هم‌کلاسی‌های خود یاد گرفته و به نوبه خود، آن را به والدینشان آموزش می‌دهند.
جزئیات این مطالعه در Journal of Communication منتشر شد.

منبع:میگنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۹۴ ، ۰۹:۳۴
امین جوانمرد

حفظ کردن مطالب باعث می‌شود چیزی را بدانید اما یاد گرفتن مطالب باعث می‌شود آن را درک کنید. حفظ کردن مطلبی یعنی آن را به ذهنتان بسپارید، از طریق راه‌هایی مثل فلش‌کارت‌ها برای حفظ کردن لغات جدید، طوریکه لغات در یک سمت کارت و معنی آن پشت کار نوشته شود و آنها را طوری می‌خوانید که بتوانید روز بعد در امتحان آنها را به خاطر داشته باشید. اما یاد گرفتن مطلبی یعنی درک کردن آن، یعنی بتوانید از آن کلمه که قبلاً خوانده‌اید در مکالمه با دوستانتان استفاده کنید.
قبول دارم، فرق بین این دو شاید خیلی مشخص نباشد یا شاید فرق خیلی بزرگی به نظر نیاید. اما بااینحال این تفاوت است که باعث می‌شود بعضی‌ها بتوانند از تحصیلات خود استفاده‌های بیشتر ببرند.
این دو روش درس خواندن چندین تفاوت دارند:
در حفظ کردن تصور بر این است که فقط یک پاسخ صحیح وجود دارد ولی در یاد گرفتن چندین پاسخ برای یک سوال وجود دارد. حفط کردن یک مطلب به ما اجازه می‌دهد بتوانیم زمانی مسائل را حل کنیم که اعداد و مولفه‌ها هر بار یکسان هستند اما در یادگیری یک مطلب حتی اگر اعداد و مولفه‌های مسئله تغییر کند باز قادر خواهیم بود آن را حل کنیم و از اینها مهمتر اینکه در حفظ کردن یک مطلب، اینکه بتوانید ارزش آن علم و دانش را در خارج از محیط کلاس و مدرسه بفهمید سخت است اما در یادگیری می‌توانید ایده‌هایی که یاد گرفته‌اید را در دنیای واقعی به کار ببندید.
یادگیری به ما کمک می‌کند بین چیزهایی که در کلاس درس یاد گرفته‌ایم ارتباط ایجاد کنیم و وقتی که از کلاس بیرون می‌رویم از آنها استفاده کنیم. این هدف اصلی آموزش است، هدفی که خیلی‌ها از آن آگاه نیستند. اما حفظ کردن هم داتاً بد نیست.
دانستن یک چیز همیشه بهتر از ندانستن آن است. اما مسئله این است که چیزی که یادگیری را از حفظ کردن متمایز می‌کند، معنا است. یادگرفتن به دردبخورتر است - واقعیت‌های مختلف را به هم وصل کرده و به شما یک مفهوم کلی می‌دهد، درحالیکه حفظ کردن یک مطلب فقط به شما می‌گوید که آن واقعیت صحیح است و نه هیچ چیز دیگر. آنوقت اگر جزئیات کوچکی را درمورد آن واقعیت تغییر دهیم دیگر معنایی نخواهد داشت.
یادگرفتن درمقابل حفظ کردن یک مولفه روانشناختی دارد که من در کلاس روانشناسی یاد گرفتم. یادآوری که یکی از مقیاس‌های حافظه است و در آن فرد اطلاعاتی که قبلاً دریافت کرده است را دوباره به دست می‌آورد بسیار سخت‌تر از شناخت است که یکی از مقیاس‌های حافظه است که در آن فقط لازم است فرد چیزهایی که قبلاً یاد گرفته است را تشخیص دهد.
به همین دلیل است که امتحانات تشریحی خیلی سخت‌تر از امتحانات تستی است چون درآوردن یک پاسخ از مغزتان و اطمینان از اینکه نوشتنتان هم خوب و معقول باشد خیلی سخت‌تر از این است که فقط پاسخ صحیح را از بین چندین گزینه تشخیص دهید و درنتیجه به همین دلیل است که سیستم آموزشی که دانش‌آموزان را بیشتر به سمت حفظ کردن تشویق می‌کند مورد نکوهش است. چون وقتی مجبور می‌شوید همه مطالب را حفظ کنید، هدف از آموزش و مدرسه رفتن برایتان گنگ خواهد بود.
دفعه بعد که می‌خواهید برای امتحانی درس بخوانید، کمی به این مسئله فکر کنید. چون یادگرفتن مطالب باعث می‌شود از مدرسه رفتنتان لذت بیشتری برده و آن را هدفمندتر ببینید. یادگرفتن مطالب درسی کمکتان می‌کند برای شغل آینده‌تان هم آماده شوید.

منبع:میگنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۹۴ ، ۰۹:۳۱
امین جوانمرد

نقش همسالان در تربیت دینی

پژوهشی از :امین جوانمرد

 

از بعد روان­شناسی:

همسالان و دوستان از مهمترین عوامل اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان به شمار می آیند. آنها از طرق مختلف بر یکدیگر تأثیر می گذارند و از یکدیگر تأثیر می پذیرند. بسیاری از محققان بر این عامل تأکید دارند و از  آن به عنوان ارتباط افقی یاد کرده اند، یعنی ارتباطی که در بین افرادی نسبتاً هم سطح از لحاظ سنی، طبقه اجتماعی، تحصیلی، اقتصادی و ... برقرار است.

در دوران نوجوانی، همسالان مهم ترین نقش را در فرایند اجتماعی شدن فرد بازی می کنند. نوجوانان برای این که بتوانند هویتی مستقل از والدین پیدا کنند باید ارتباطی صمیمی و متقابل با همسالان خود برقرار نمایند. ارتباط و دوستی دوران نوجوانی دارای این مشخصه هاست: دوستان ، یکدیگر را درک می کنند ؛ افکار و احساسات عمیق و درونی خود را با یکدیگر در میان می گذارند، برای حل مسائل و مشکلات روانی خود به یکدیگر کمک می کنند سازگاری علائم و شخصیت دو نفر، ملاک انتخاب دوست است و پایان دوستی منوط به عهد شکنی و عدم وفای به عهد یکی از دوستان است .

در محیطی که همسالان ارتباط صحیح و مناسب با هم دارند، مهارت های اجتماعی مهم مانند همکاری، رقابت و صمیمیت آموخته می شوند.ناتوانی در برقراری رابطه مطلوب بین همسالان ، موجب طرد و عدم محبوبیت می شود. شواهد پژوهشی نشان می دهند که دانش آموزان مطرود و فاقد ارتباط افقی سالم، پرخاشگرترند و رفتارهای نامناسب دارند، پیشرفت تحصیلی و انگیزش آنها اندک است و از اختلالات هیجانی، اضطراب و افسردگی بیشتر رنج می برند.

از بعد دینی و ارزشی:

پسر نوح با بدان بنشست                                 خاندان نبوتش گم شد

سگ اصحاب کهف روزی چند                        پی نیکان گرفت و مردم شد

انسان در زندگی دنیا، گریزی از معاشرت با دیگران ندارد و ترک معاشرت به طور کلی در برخی موارد، غیر مقدور و یا غیر صحیح می باشد. و به یقین، هر معاشرتی هم مطلوب و پسندیده نیست؛ حال که آدمی چاره ای جز معاشرت ندارد، پس انسان باید بر اساس یک معیار صحیح و سالم، با دیگران معاشرت نماید و ملاکی نیکو پسندیده برای معاشرت با دیگران در اختیار داشته باشد و بر همان اساس، دوست خود را برگزیند و با او معاشرت پسندیده ای داشته باشد؛ تا بیشترین و بهترین بهره را از معاشرت با او ببرد. یکی از خواسته های فطری انسان که بدون آموزش از دیگران و یا تلقین حاصل می شود و انسان خود به خود به آن تمایل دارد، همان میل به معاشرت با دیگران است.

رسول خدا (ص) :

انسان بر دین دوستش خواهد بود ، بنابراین هر یک از شما دقت کند که با چه کسی دوست میشود.[1]

انسان شخص دیگری را مشاهده می کند، علاقه مند است با او ارتباط بر قرار کند و اندک اُنسی بگیرد؛ مثلاً اگر به طور تصادفی در بیابان و یا جنگل گرفتار شود و برای مدتی نتواند با انسان های دیگر ارتباط داشته باشد، به محض مشاهده یک انسان، آن قدر خوشحال و مسرور می شود که گویا گم شده خود را یافته است؛ به گونه ای که اگر آن فرد کاملاً غریبه و ناشناس باشد و حتّی زبان او را نفهمد و ارتباط کلامی هم بر قرار نشود، باز هم با مشاهده او، خیلی خوشحال می شود و دوست دارد با او صحبتی بکند و اُنس بگیرد. این رفتار، نشانه این است که میل به معاشرت با انسان های دیگر، یک میل فطری است.

شدت این میل در سنین مختلف، متفاوت است؛ مثلاً در سنین نوجوانی، این میل بسیار قوی است؛ در حالی که بعد از این مقطع سنی و با افزایش سن، کمرنگ تر می شود. خدای متعال بر اساس حکمتی این میل را در وجود انسان قرار داده است و یکی از حکمت های آن، این است که معاشرت با انسان های دیگر، به ویژه با انسان های ایده آل، بهترین وسیله برای نیل به سعادت و مقصد عالی است.

مولا علی (ع) : 

برترین دوست و برادر تو کسی است که در کار خیر سبقت گیرد و تو را هم به سوی خیر بکشاند ، و تو را به نیکی فراخواند و یاری کند. [2]

1-بحارالانوار جلد 74 صفحه 192

2-میزان الحکمة جلد 1 صفحه 57 حدیث 267

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۳۱
امین جوانمرد

یکی از ابزارهای مهم و اساسی در ارزشیابی کیفی-توصیفی مقطع ابتدایی دوره نظام جدید سیستم تعلیم و تربیت ایران، استفاده از کارپوشه/ پوشه کار است. متاسفانه با آنکه از سوی اساتید ارزشیابی، در خصوص این ابزار تأکید می‌شود، اما عملاً در اجرا و استفاده از این ابزار مشکلاتی در مدارس پیش می‌آید. یکی از اصلی‌ترین مشکل، عدم آگاهی کامل برخی از همکاران در خصوص ارزشیابی کیفی-توصیفی و به‌خصوص استفاده از ابزار کارپوشه است.

بدین خاطر به منظور آگاهی همکاران گرانقدر در خصوص کارپوشه، پس از چند هفته مطالعه منابع مختلف و صحبت با اساتید گرانقدر، یک فایل شامل اساسی‌ترین راهبردهای استفاده از کارپوشه، در قالب یک فایل pdf آماده شده است تا همکاران گرانقدر بتوانند با آگاهی کامل از این ابزار استفاده کنند.

استفاده از این فایل، با ذکر صلوات به روح معلمان شهید ایران اسلامی، به‌خصوص شهید رجایی و شهید باهنر، کاملاً رایگان می‌باشد.

جهت دانلود کلیک نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۹۴ ، ۱۱:۲۰
امین جوانمرد

به نام خدا

یادداشتی پیرامون انتخابات تالش- امین جوانمرد

با سلام و آرزوی صحت و سلامتی برای همهٔ ملت ایران اسلامی، که برای مقابله با شیاطین داخلی و خارجی،حماسه ای گوهربار را رقم زدند که لرزه بر دل‌های دشمنان انداخت.

در نظام مردم سالاری دینی،شرکت در انتخابات حق است.مردم عزیز حق دارند تا از طریق انتخابات،نماینده خود را انتخاب کنند. در زمانی که هجوم دشمنان داخلی و خارجی برای بر هم زدن بنیان‌های نظام اسلامی به اوج خود رسیده است،برای حفظ وحدت و حمایت از میهن عزیز ایران اسلامی،شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی نیز است .

شعارهای اصلی نامزدان دور دهم مجلس شورای اسلامی در تالش،عدالت‌خواهی،حقیقت‌جویی،اشتغال‌جوانان و رونق اقتصادی تالش بود.نمی‌دانم هدف نامزدها از این شعارها چه بود اما نیک می‌دانم که این شعارها خواسته‌های اصلی این مردم عزیز است.

پس از صحبت‌های چندین روزه در خصوص انتخابات، مردم عزیز تالش،با بصیرت و بینشی که داشتند،فردی را روانه بهارستان کردند که حقیقتاً انسانی پاک و حقیقت طلب هست. جناب آقای حاج محمودشکری که نماینده مردم تالش در دور نهم مجلس بود،مجدداً در دور دهم نیز توسط مردم انتخاب و راهی بهارستان شد.

یکی از ویژگی‌های اصلی حاج آقای شکری،صداقت و امانت داری ایشان بود. ایشان بدون تبلیغات گسترده،بدون صرف هزینه‌های زیاد،بدون سخنرانی‌های گسترده، توانست مجدد راهی بهارستان شود. این نوع انتخاب، در طول تاریخ تالش،بی ­سابقه بود

این نوع انتخاب،نشان می‌دهد که مردم عزیز تالش دنبال اخلاق معنوی هستند. اخلاقی همچون صداقت،امانت داری،باتقوا بودن...

برای جناب آقای حاج محمودشکری،نماینده محبوب دل‌های مردم تالش،رضوانشهر و ماسال آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

امین جوانمرد

9 اسفند 1394

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۴۵
امین جوانمرد

مترجم سایت

پشتیبانی

ابزار هدایت به بالای صفحه